Astăzi şcoala se confruntă cu o mare problemă,
care, o spun cu certitudine, va avea urmări grave. Din păcate o conştientizăm
mai mult noi, profesorii.
Trăim într-o lume în care cartea
ca obiect cultural a început să-şi piardă importanţa şi impactul asupra noii
generaţii. Ne străduim să înţelegem unde sunt rădăcinile acestei probleme. De
ce cartea a cedat locul altor surse de informare, altor posibilităţi de a
petrece timpul liber?
Generaţia tînără astăzi nu citeşte. Şi nu că ar fi
vorba de romane pe sute de pagini: Mihail Sadoveanu, Feodor Dostoievski, Jules
Verne sau Paulo Coelho, dar nu se citeşte elementar. Elevului de astăzi îi este
greu să citească un banal fragment de operă literară din manualul de limbă şi
literatură română. Sunt rarităţi (excepţii) elevi care dau aviz pozitiv de a
lectura o operă literară în întregime, recomandată de profesor / curriculum la
disciplină. Astăzi profesorul de limbă şi literatură română trebuie să fie
„experimentator” în domeniul – motivarea elevilor în a citi.
Am început a căuta răspuns la frămîntările mele
prin aplicarea unui chestionar pe un eşantion de 70 de elevi (cu vîrste între
11-15 ani), prin intermediul căruia am încercat să aflu care sunt preocupările
„importante”, „vitale” ale elevului de astăzi.
La întrebarea cum preferă să utileze timpul liber,
54 % au menţionat că preferă să privească televizorul, 39 % preferă să asculte
muzică, iar 7% preferă să citească o carte. Rezultatele au întrecut şi mi-au
confirmat aşteptările.
Nu a fost foarte greu să-mi dau seama că
înlocuiesc cartea alternative mult mai comode şi, aparent, mult mai atractive,
care captează atenţia elevilor noştri. Acestea sunt televizorul şi
calculatorul. Copiii de azi cresc, practic, cu un televizor / computer în casă.
Acestea se dovedesc a avea un impact puternic asupra elevilor, de cele mai
multe ori „educînd” copiii în locul părinţilor.
La prima întrebare elevii
au fost cît se poate de sinceri, la a doua mi se pare însă că au cam trişat,
deşi chestionarea a fost una anonimă. Am încercat să aflu dacă le place să
citească, la care - 87 % au dat un răspuns afirmativ, 13 % au recunoscut că nu
le place să citească.
Am fost curioasă să aflu
cît timp acordă lecturii (în afara pregătirii orelor, timp în care fără ca să
vrea citesc ceva) săptămînal. La care cel mai mare % dintre cei chestionaţi, aproape 40 au răspuns că
citesc pe săptămînă 3-4 ore, ceea ce în mediu înseamnă cîte 0.5 ore pe zi. 27 %
- spun că citesc 1 oră pe săptămînă, adică circa zece minute pe zi. Doare 23 %
dintre elevi au spus că citesc 7-8 ore pe săptămînă, asta însemnînd o oră pe
zi. Un procent îngrijorător (aproape 10%) recunosc că citesc mai puţin de 10
minute pe zi, asta, de fapt, însemnînd că aceştia nu citesc deloc. Dacă sumăm
primele 2 categorii şi a patra obţinem că
77 la sută dintre elevi fie că nu citesc deloc, fie că citesc foarte
puţin. Lectura în acest caz nu pune nici o amprentă pe dezvoltarea intelectuală
a elevului.
La întrebarea dacă lectura
este o plăcere, o obligaţiune sau o necesitate – majoritatea (62%) au spus că
este o plăcere, 25 % au menţionat că este o necesitate, iar 13% au menţionat că
este o obligaţiune. Doar ¼ din cei chestionaţi conştientizează că este necesar
a face lectură.
Cu mare plăcere recomand
elevilor să citească o carte sau alta, în dependenţă de vîrsta şi capacităţile
lor. Sunt mulţumită atunci cînd vin şi-mi spun că au citit cartea, că a fost
interesantă, că au descoperit o lume nouă. Din acelaşi sondaj mi-am dat seama
că, totuşi, circa 50 % dintre elevi
citesc ceea ce le place, 43 % citesc ceea ce le sugerează profesorii, 4 la sută citesc la indicaţiile părinţilor, iar 3 % nu ţin cont
de nici o indicaţie. Şi aici apare, cred, cel mai alarmant aspect (una din
rădăcinile problemei noastre). Elevii noştri nu citesc şi din cauza că în
familie nu văd acest model, nu există cultul cărţii. Din păcate, condiţiile
social-economice din ţară orientează oamenii spre mijloace de a supravieţui.
Altele sunt valorile actuale. Se pune accent pe bunăstarea materială, dar se
uită de educaţie, de valorile morale, spirituale. Nu pot generaliza, dar marea
majoritate a părinţilor conştientizează necesitatea educării la elevi a
cultului cărţii, dar neglijează acest aspect. La ultima şedinţă de părinţi „Cartea
sau TV / calculatorul? Formarea deprinderilor de lectură la elevi” am pus
întrebarea tranşant şi am rugat părinţii să recunoască sincer cîţi dintre ei au
în familie o bibliotecă a familiei. Şi iarăşi, nu vorbesc de pereţi întregi de
cărţi, dar măcar o mini-bibliotecă, 10-20 de cărţi, în care să se regăsească
cărţile preferate ale fiecărui membru din familie. Din care, atunci cînd este
timp liber fiecare să ia şi să citească, ca elevul să vadă că acasă se citeşte.
Atitudinea acestuia faţă de lectură, cu siguranţă, va fi alta. Puţini părinţi
au afirmat că au acasă o bibliotecă.
Deseori ni se reproşează că familia abia se
descurcă de a asigura cele necesare copiilor, dar „voi, profesorii mai vreţi să
cumpărăm şi cărţi?” Am avut ca replică argumentul că şcoala depune toate
eforturile de a completa fondul de carte al bibliotecii. De la 1 septembrie,
anul şcolar curent – fondul de carte al gimnaziului s-a completat cu literatură
artistică, pentru toate vîrstele, în sumă de circa 30 000 lei. Încercările
noastre de a populariza cartea: reviste orale la careuri, expoziţii, invitaţii
la lectură în cadrul orelor de română, organizarea unor concursuri dau,
deocamdată, roade modeste.
Am fost surprinsă cînd 50
la sută dintre elevi au afirmat că lectura poate fi înlocuită de computer.
Întrebîndu-i pe părinţi ce motive invocă elevii atunci cînd insistă să le fie
procurat un computer, aceştia spun că deseori spun că au nevoie de el, pentru a
se pregăti de lecţii. Vis-a-vis de acest lucru, noi, profesorii greşim cînd le
cerem elevilor să prezinte referate pe o temă sau alta. Deseori nici măcar nu
le cerem să se expună pe marginea lor.
Astăzi, sunt foarte rari elevii care o să realizeze un referat clasic,
aşa cum o făceam pe timpuri, scris cu mîna, aranjat frumos în pagină. El o să caute toate mijloacele şi o să facă
tot posibilul ca să-l preia din internet şi să-l prezinte „imprimat”
profesorului (pentru că aşa i se cere!!!).
La ce foloseşte, de facto,
un computer conectat la internet mi-a fost clar atunci cînd am aflat că 48 % folosesc computerul pentru
comunicarea în reţelele de socializare (odnoklassniki, facesbook, skype), 25 %
susţin că se pregătesc de lecţii, ajutaţi de computer, 14 % citesc ceva
interesant (ceea ce-i pasionează, dar nu găsesc la bibliotecă), iar 13 % se
interesează de ceea ce se întîmplă în ţară şi peste hotare. Adevărul este că
marea majoritate a elevilor care dispun acasă de computer stau pe reţelele de
socializare, lucru care creează multe situaţii de conflict, fapt ce dovedeşte
şi cazul tragic de la Echimăuţi, Rezina. Avem, din păcate, elevi pentru care
televizorul / calculatorul este ca un drog, ei sunt dependenţi de aceste
„mijloace” de „umplere” a timpului liber.
Ceea
ce demonstrează că elevii noştri dedică foarte mult timp televizorului şi
computerului sunt rezultatele chestionarului la întrebarea „Cît timp acorzi
zilnic TV/computer?” O treime din aceştia stau în faţa televizorului 4 şi mai
multe ore pe zi, tot aproape o treime spun că dedică acestei ocupaţii doar 2
ore pe zi, alte 20 % spun că stau la TV o
oră, iar ceilalţi mai puţin de o oră pe zi. Dar, închipuiţi-vă că acest timp
l-ar dedica lecturii??????
Dacă ar dedica timpul mai
mult lecturii cu siguranţă că ar fi mai cărturari, mai descurcăreţi, mai
instruiţi, mai liniştiţi, mai paşnici.
Literatura de specialitate explică de ce
televizorul şi calculatorul sunt mai apreciate de copii: televiziunea oferă
imaginile gata făcute, elevului îi este mai uşor, fără să depună efort să
asimileze informaţia, şi astfel inhibă dezvoltarea abilităţilor necesare
citirii; vizionarea solicită un efort mental inferior celui
cerut de lectură, ceea ce-l face pe copil
să găsească cititul ca fiind prea dificil. Obişnuiti cu televizorul,
copiii aşteaptă ca lectura să le pună la dispoziţie şi imaginile, aşteaptă ca
înţelesurile să fie primite de-a gata, ca cititul sa fie comod, relaxant şi
pasiv, ca ritmul în care se primesc informaţiile să fie rapid, căci, altfel,
îşi pierd răbdarea. Dacă aşteptările le sunt înşelate, prin confruntarea cu o
experienţă cu totul diferită, atunci se plictisesc, încep să se gîndeasca la
altceva sau, pur şi simplu, citesc alunecînd peste litere şi cuvinte, fără să
priceapă sensul.
Rezultatele faptului că elevii de astăzi nu citesc
sunt: "majoritatea" întîmpină
mari dificultăţi în înţelegerea unui text destinat vîrstei; nu pot concluziona nişte lucruri simple din textele
citite; cu mare greu urmăresc punctul de
vedere al autorului, de cele mai dese ori nu-şi pot aduce propriile argumente
faţă de un fapt sau altul; copiii nu pot înţelege (pătrunde semnificaţia),
nu-şi pot aminti şi explica tot ceea ce au citit.
Prin urmare, în faţa noastră, a profesorilor, şi a
părinţilor, stă misiunea (deloc uşoară) de a motiva copiii noştri să citească,
pentru că, peste cîteva decenii o să avem o situaţie mult mai dramatică decît o
avem astăzi. Nu trebuie să uităm de faptul că „Soarta multor oameni a atîrnat
de faptul dacă în casa părinţilor lor a fost sau nu o bibliotecă”, după cum
afirma Edmondo de Amicis, dar eu aş adăuga – … şi îndrumările unui dascăl bun
(care la rîndul lui a citit mult şi ştie ce să-i recomande elevului).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu