duminică, 4 martie 2012

Seminar de formare continuă a tinerilor manageri


Oricine renunţă să înveţe este bătrîn, chiar daca are 20 sau 80 de ani.
Oricine continuă să înveţe ramîne tînăr. Cel mai important lucru în viaţă este să-ţi păstrezi propria minte tănără”.
 Henry Ford

            Cred că acesta a fost, într-un fel sau altul, motivul pentru care, la data de 28 februarie, 2012, s-au întrunit managerii şcolari “tineri”. Unii tineri ca vîrstă şi ca funcţie, alţii doar ca funcţie, dar toţi, cu siguranţă vor să aibă o minte tînără, lucidă şi să fie la curent cu toate tendinţele în domeniul educaţiei.
            De multe ori se întîmplă că devenind manageri şcolari  ne ciocnim de multe lucruri pe care trebuie să le realizăm, dar mai puţin cunoaştem cum. Cît trăim învăţăm şi cît trăim, experimentăm, facem greşeli, şi iarăşi învăţăm. Uneori doar documentarea şi studierea literaturii de specialitate nu este suficientă. Este un lux să aştepţi să acumulezi experienţa  o dată cu trecerea timpului în această funcţie, pentru că un conducător nu trebuie să greşească (sau, cel puţin trebuie  să se străduiască să nu greşească). Mereu de dăm seama că avem nevoie de persoane cu experienţă în domeniu, pentru a ne orienta în direcţia corectă. De aceea este oportună Şcoala Tînărului Specialist / Şcoala Tînărului Manager organizată de DGE cu suportul doamnelor Maria Gamanji – inspector şcolar şi Nina Iaţco – şefa Cabinetului Metodic.
            Astfel, la şedinţa din 28 februarie s-a pus accent pe aspectul metodologic al realizării proiectului de dezvoltare instituţională, planului operativ de activitate al unei instituţii şi emiterea ordinelor în baza notelor informative. Deşi s-a propus a discuta despre aceste lucruri managerii şcolari (directori şi directori-adjuncţi) au avut posibilitatea de a adresa întrebări şi de a concretiza unele aspecte ale problemelor din activitate neclare.
            S-a menţionat momentul că managerul şcolar trebuie să fie un “vizionar” (să fie capabil să “vadă” instituţia pe care o conduce peste ani), să deţină competenţe de a planifica activitatea instituţiei în direcţia în care doreşte să o dezvolte (în conformitate cu politicile educaţionale existente, cu specificul localităţii, cu resursele existente). E necesar de a realiza o diagnoză a mediului extern şi intern al instituţiei, pentru a identifica problemele existenţe şi a stabili unele ţinte de soluţionare a acestora, de ameliorare a situaţiei existente. Managerul şcolar, împreună cu o echipă de lucru trebuie să formuleze o misiune clară şi o viziune care să derive din aceasta. Elaborarea unei strategii, de asemenea este un lucru important. De implementarea pas cu pas a acesteia depinde realizarea proiectului de dezvoltare şi “creşterea” instituţiei pe toate domeniile funcţionale: curriculum, resurse umane, resurse financiare şi parteneriat comunitar.
            Acum ni s-a făcut o claritate la aspectul racordării planurilor operaţionale (anuale) la cel de perspectivă. Astfel acestea trebuie să conţină un raport de activitate al anului precedent de activitate al instituţiei cu o monitorizare minuţioasă a realizării celor planificate. După aceasta se planifică activitatea pe o perioadă scurtă (un an) a lucrului  instituţiei. Aici trebuie să se regăsească toate compartimentele “vitale” a funcţionării eficiente: începînd cu activităţi de şcolarizare, îmbunătăţire a bazei tehnico-materiale, tematica consiliilor profesorale şi de administraţie, formarea continuă a cadrelor didactice, finisînd cu parteneriatul comunitar şi planificarea implicării în diverse proiecte. Toate acestea trebuie să contribuie la realizarea misiunii şcolii şi la atingerea ţintelor din viziunea formulată.
Galina Chirev, director Şcoala Primară, Criuleni a venit cu unele completări la ceea ce s-a discutat în cadrul seminarului. Doamna a menţionat că aceste planuri pot conţine diverse anexe: obligaţiuni de serviciu al personalului de conducere, planurile de activitate a bibliotecarului, psihologului, organizatorului etc. Directorilor-adjuncţi li s-a prezentat un model original al Activităţii de îndrumare şi control al cadrelor didactice, elaborat de ea recent la cursurile de formare continuă a managerilor şcolari.
Am avut posibilitatea să facem schimb de opinii, să împărtăşim experienţa, dar şi să împrumutăm experienţă de la colegii noştri în ceea ce priveşte elaborarea şi realizarea planurilor lunare şi săptămînale ale instituţiei. Planul personal al managerului şcolar, de asemenea este un factor foarte important şi eficient pentru “creşterea” instituţiei pe care o conduce. Or, este foarte adevărată spusa lui Seneca “Nu există vînt prielnic pentru marinarul care nu ştie unde să meargă”. Aşa este şi în cazul managerului şcolar: acesta trebuie să proiecteze foarte bine ce are de făcut în fiecare zi, nu trebuie să se lase dus de val. Doar în acest caz va avea succes în activitatea pe care o desfăşoară.
            În toate aceste lucruri putem conchide că obţinerea unui succes, atingerea unor scopuri clar definite depind de planificarea activităţilor ce vor duce spre atingerea lor. Or, aici funcţionează şi principiul – o activitate bine proiectată  e pe jumătate realizată.
            Prin urmare, un manager şcolar, care se consideră adevărat profesionist (sau tinde să devină unul adevărat) trebuie permanent să înveţe (nu contează ce vîrstă are: “fie 20, fie 80”) pentru a-şi păstra mintea tînără. De capacitatea lui de a gîndi depinde “creşterea” instituţiei pe care o conduce



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu