marți, 6 martie 2012

Centru de zi pentru copii din familii socialment – vulnerabile în gimnaziul Izbişte


Cu o asemenea idee am venit de la instruirea cu voluntarii de la Corpul Păcii, încă din ianuarie, 2011. Ideea nu a rămas decît să o dezvoltăm şi să scriem un proiect realist şi viabil în ceea ce priveşte funcţionarea unui astfel de centru în gimnaziul Izbişte.

            Pentru toţi este cunoscut faptul că astăzi 60% din populaţia Republicii Moldova trăieşte sub limita sărăciei. Aceasta confirmă şi Raportul elaborat de UNICEF în anul 2011. În mediul rural acest procent, cu siguranţă, este mai mare. Am început a lucra asupra proiectului prin a identifica o modalitate de a delimita care sunt totuşi familiile socialment – vulnerabile şi care sunt cauzele care generează sărăcia. Am ajuns la concluzia că aceste familii sunt definite ca unele care au nevoie de ajutor material, social, psihologic. Aceste familii nu sunt capabile să asigure nivelul necesar pentru o viaţă decentă. Cauzele de vulnerabilitate sunt, de obicei, o creştere a numărului membrilor de familie, lipsa locurilor de muncă pentru părinţi, consumul de alcool, familii incomplete sau familii tinere.
            Din păcate şi la noi în localitate sunt asemenea familii care necesită ajutor. Cel mai dureros este faptul că … copiii născuţi în asemenea familii nu poartă nici o vină. Deseori sunt printre ei elevi, care ar avea succese foarte bune la studii, în cazul în care ar avea condiţii normale de pregătire a lecţiilor acasă, în cazul în care ar avea părinţi competenţi cît de cît să le ajute cu pregătirea temelor pentru acasă, în cazul în care lectura ar fi pusă pe primul loc, iar în familie ar avea nişte „modele” demne de urmat. Aceşti copii sunt privaţi şi de una, şi de alta şi de a treia. Şi de aceea se întîmplă ce se întîmplă – elevii nu prea reuşesc la studii, nu sunt motivaţi de a învăţa (deşi învăţătorii depun eforturi colosale pentru a-i integra în activitatea de predare-învăţare, de a-i socializa), pierd încrederea în sine pentru a avea un succes în viaţă.
            În acest caz, credem că şcoala trebuie să se simtă responsabilă şi să încerce a soluţiona aceste probleme, care, odată cu trecerea timpului se vor agrava şi vor pune societatea în pericol.
            Fiind pe aceeaşi lungime de undă cu voluntara SUA, Jessica Kerbo, care-şi desfăşoară activitatea la noi în gimnaziu al doilea an, într-un program de educaţie pentru sănătate, nu am făcut altceva decît să formăm o echipă de lucru în elaborarea acestui proiect. Ştiind că o schimbare calitativă o poţi face dacă intervii de timpuriu în educaţia copiilor, am decis că în acest proiect trebuie să fie implicaţi învăţătorii de la clasele primare, iar centrul să deservească elevi din clasele primare. Astfel, alături de noi, sunt Galina Loghin, şefa catedrei „Învăţămînt primar” şi Gabriela Mîndru, organizator al gimnaziului, învăţător la clasa a IV.
            Am ajuns la concluzia că centrul e normal să funcţioneze timp de 90 de minute în fiecare zi după lecţiile de bază ale elevilor. Doi profesori, asistaţi de 10 elevi – voluntari din clasele a VI-a, vor avea grijă ca aceşti copii să-şi pregătească temele pentru acasă, să fie antrenaţi în diverse jocuri de logică şi dezvoltare a creativităţii, să comunice cu semenii, să studieze diverse teme, care i-ar ajuta să se dezvolte ca personalităţi. Pe lîngă aceasta în fiecare zi sunt propuse activităţi după un grafic stabilit: Luni – lectură şi comunicare; Marţi – matematică distractivă; Miercuri – Desen; Joi – arta discuţiei / teatru social; Vineri – Modelare din plastilină / figurine din ghips. Elevii au posibilitatea de a lua o gustare la începutul activităţilor (fruct, chiflă, iaurt) şi sunt antrenaţi în jocuri de relaxare.
            Finanţarea pentru deschiderea acestui centru a fost solicitată de la SPA – Small Project Asistance (USAID). Valoarea totală a proiectului constituie 1573 $. Circa 70% din sumă  a fost solicitată de la finanţator (procurarea materialelor de cancelarie, o tablă şcolară, alimentaţia elevilor), iar restul 30% este contribuţia comunităţii (salariul profesorilor, servicii de transport, electricitate, căldură etc).
            La 1 martie, a fost o adevărată sărbătoare… Centrul şi-a deschis uşile atît pentru copiii din familiile socialment – vulnerabile, cît şi pentru elevii voluntari care vor asista învăţătorii. Aceştia sunt de-a dreptul încîntaţi de a-şi oferi serviciile şi de a obţine experienţă în ceea ce înseamnă să fii profesor, în ceea ce înseamnă a oferi sprijin celui care are nevoie de el. La deschiderea centrului a fost prezent şi Jeffrey Goveia, directorul Corpului Păcii din Republica Moldova, care a  rămas mulţumit de ideea de proiect implementată în gimnaziu. Dumnealui a menţionat faptul că este foarte bine că resursele financiare oferite vor contribui la educarea generaţiei tinere, la formarea unor adevărate personalităţi.
            Învăţătorilor nu-mi rămîne decît să le urez succese mari în munca nobilă pe care o desfăşoară, iar celor 16 copii care beneficiază de serviciile centrului succese mari la studii şi să nu uite niciodată că au un potenţial valoros care trebuie dezvoltat cu orice preţ.
                                                                                              Natalia Lubaş-Verdeş,
director gimnaziul Izbişte


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu