Cu o asemenea idee am venit de la instruirea cu voluntarii de la Corpul
Păcii, încă din ianuarie, 2011. Ideea nu a rămas decît să o dezvoltăm şi să
scriem un proiect realist şi viabil în ceea ce priveşte funcţionarea unui
astfel de centru în gimnaziul Izbişte.
Pentru toţi este cunoscut
faptul că astăzi 60% din populaţia Republicii Moldova trăieşte sub limita
sărăciei. Aceasta confirmă şi Raportul elaborat de UNICEF în anul 2011. În
mediul rural acest procent, cu siguranţă, este mai mare. Am început a lucra
asupra proiectului prin a identifica o modalitate de a delimita care sunt
totuşi familiile socialment – vulnerabile şi care sunt cauzele care generează
sărăcia. Am ajuns la concluzia că aceste familii sunt definite ca unele care au
nevoie de ajutor material, social, psihologic. Aceste familii nu sunt capabile
să asigure nivelul necesar pentru o viaţă decentă. Cauzele de vulnerabilitate
sunt, de obicei, o creştere a numărului membrilor de familie, lipsa locurilor
de muncă pentru părinţi, consumul de alcool, familii incomplete sau familii
tinere.
Din păcate şi la noi în
localitate sunt asemenea familii care necesită ajutor. Cel mai dureros este
faptul că … copiii născuţi în asemenea familii nu poartă nici o vină. Deseori
sunt printre ei elevi, care ar avea succese foarte bune la studii, în cazul în
care ar avea condiţii normale de pregătire a lecţiilor acasă, în cazul în care
ar avea părinţi competenţi cît de cît să le ajute cu pregătirea temelor pentru
acasă, în cazul în care lectura ar fi pusă pe primul loc, iar în familie ar
avea nişte „modele” demne de urmat. Aceşti copii sunt privaţi şi de una, şi de
alta şi de a treia. Şi de aceea se întîmplă ce se întîmplă – elevii nu prea
reuşesc la studii, nu sunt motivaţi de a învăţa (deşi învăţătorii depun
eforturi colosale pentru a-i integra în activitatea de predare-învăţare, de a-i
socializa), pierd încrederea în sine pentru a avea un succes în viaţă.
În acest caz, credem că şcoala
trebuie să se simtă responsabilă şi să încerce a soluţiona aceste probleme,
care, odată cu trecerea timpului se vor agrava şi vor pune societatea în
pericol.
Fiind pe aceeaşi lungime
de undă cu voluntara SUA, Jessica Kerbo, care-şi desfăşoară activitatea la noi
în gimnaziu al doilea an, într-un program de educaţie pentru sănătate, nu am
făcut altceva decît să formăm o echipă de lucru în elaborarea acestui proiect.
Ştiind că o schimbare calitativă o poţi face dacă intervii de timpuriu în
educaţia copiilor, am decis că în acest proiect trebuie să fie implicaţi
învăţătorii de la clasele primare, iar centrul să deservească elevi din clasele
primare. Astfel, alături de noi, sunt Galina Loghin, şefa catedrei „Învăţămînt
primar” şi Gabriela Mîndru, organizator al gimnaziului, învăţător la clasa a
IV.
Am ajuns la concluzia că
centrul e normal să funcţioneze timp de 90 de minute în fiecare zi după
lecţiile de bază ale elevilor. Doi profesori, asistaţi de 10 elevi – voluntari
din clasele a VI-a, vor avea grijă ca aceşti copii să-şi pregătească temele
pentru acasă, să fie antrenaţi în diverse jocuri de logică şi dezvoltare a
creativităţii, să comunice cu semenii, să studieze diverse teme, care i-ar
ajuta să se dezvolte ca personalităţi. Pe lîngă aceasta în fiecare zi sunt
propuse activităţi după un grafic stabilit: Luni – lectură şi comunicare; Marţi
– matematică distractivă; Miercuri – Desen; Joi – arta discuţiei / teatru
social; Vineri – Modelare din plastilină / figurine din ghips. Elevii au posibilitatea
de a lua o gustare la începutul activităţilor (fruct, chiflă, iaurt) şi sunt
antrenaţi în jocuri de relaxare.
Finanţarea pentru
deschiderea acestui centru a fost solicitată de la SPA – Small Project
Asistance (USAID). Valoarea totală a proiectului constituie 1573 $. Circa 70%
din sumă a fost solicitată de la
finanţator (procurarea materialelor de cancelarie, o tablă şcolară, alimentaţia
elevilor), iar restul 30% este contribuţia comunităţii (salariul profesorilor,
servicii de transport, electricitate, căldură etc).
La 1 martie, a fost o
adevărată sărbătoare… Centrul şi-a deschis uşile atît pentru copiii din
familiile socialment – vulnerabile, cît şi pentru elevii voluntari care vor
asista învăţătorii. Aceştia sunt de-a dreptul încîntaţi de a-şi oferi
serviciile şi de a obţine experienţă în ceea ce înseamnă să fii profesor, în
ceea ce înseamnă a oferi sprijin celui care are nevoie de el. La deschiderea
centrului a fost prezent şi Jeffrey Goveia, directorul Corpului Păcii din
Republica Moldova, care a rămas mulţumit
de ideea de proiect implementată în gimnaziu. Dumnealui a menţionat faptul că
este foarte bine că resursele financiare oferite vor contribui la educarea
generaţiei tinere, la formarea unor adevărate personalităţi.
Învăţătorilor nu-mi rămîne
decît să le urez succese mari în munca nobilă pe care o desfăşoară, iar celor
16 copii care beneficiază de serviciile centrului succese mari la studii şi să
nu uite niciodată că au un potenţial valoros care trebuie dezvoltat cu orice
preţ.
Natalia
Lubaş-Verdeş,
director gimnaziul Izbişte
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu