„Noi nu mai trăim în democraţie,
ci în mediacraţie. Mass-media creează şi menţine
pentru noi o transă culturală la care noi aderăm
inconştient”.
Alberto Villoldo
Trăim în secolul XXI, secol grăbit, dinamic unde nu-ți
poți închipui viața fără mass-media. Toate în jurul nostru se întîmplă alert, fulminant, accelerat. Ne-am putea imagina oare lumea noastră
modernă fără de mass-media? Fără de buletinele de ştiri TV din fiece seară,
fără de vocile cunoscute, vorbirea precipitată a comentatorilor de la posturile
de radio, fără de ziarele mirosind a vopsea tipografică sau fără de
profunzimile accesibile ale Internetului? Mai mult decît atît, în prezent ne
putem informa citind ştirile direct de pe ecranul telefonului mobil, pe care îl
avem toți în buzunare! Jurnalistica a devenit un element indispensabil al
vieţii cotidiene. Dacă ar fi ca într-o bună zi să dispară, lumea s-ar face mai
mică, sărăcită de culori şi mai puţin atrăgătoare.
Dar oare tot
ceea ce privim, ascultăm, citim pentru a ne informa este adevărat? Puțini cred
că își pun această întrebare. Or, pentru marea majoritate dintre locuitorii din
Republica Moldova ceea ce au văzut / auzit la televizor devine „lege”. Noi, din
păcate, încă nu avem o cultură mediatică, nu ne orientăm în sursele de
informare credibile, independente (dacă au mai rămas dintre acestea). Din perspectiva mea,
mass-media are obligația de a informa cu privire la evenimentele importante
care au loc la nivel național și internațional. De cîte ori însă putem urmări
contrariul, dacă încerci să verifici veridicitatea unei informații căutînd-o la
mai multe posturi TV, ziare sau portaluri de știri? Spre regret, astăzi,
mass-media a devenit o industrie care folosește opinia publică pentru a-și atinge
anumite scopuri. De multe ori ne putem convinge că mass-media poate inventa
orice, poate manipula, distorsiona sau chiar poate minți opinia publică.
Efectele
nocive ale mass-media afectează, în primul rînd, elevii, tinerii, care încă nu
au o gîndire critică bine conturată. Așa cum școala depune eforturi și încearcă
a pregăti elevii pentru integrarea
într-o societate în continuă schimbare – pe umerii cadrului didactic cade și
sarcina de a oferi elevilor o educație mediatică. Profesorul are sarcina de a-l
învăța pe elev să distingă ce este adevărat, ce este minciună, ce este
manipulare în cadrul „consumării” produselor
media.
În această
ordine de idei Centrul pentru Jurnalism Independent a organizat primul training
pentru cadre didactice care a avut în vizor manipularea în mass-media, cu
accente pe produsele mediatice ce țin de informare: știrea, opinia, reportajul. Timp de 2 zile
ne-au fost explicate conceptele și felul în care se produce dezinformarea,
manipuarea în mass-media. De asemenea, am avut ca sarcină să elaborăm proiectul
unei ore ce ține de educația mediatică. Întoarse în intituții, cele 18 cadre
didactice din republică, am realizat ore de educație mediatică pentru elevi.
În gimnaziul
Izbiște elevii din clasa a IX-a, alături de catedra
diriginților, au participat în cadrul unei ore de educația mediatică.
Activitatea a avut drept scop de a familiariza elevii cu termeniii de „știre”,
„opinie”; de a forma la elevi deprinderi de a analiza materialele mediatice sub
aspectul veridicității acestora, prezența aspectelor manipulatorii; de a
dezvolta la elevi spiritul critic și conștientizarea importanței documentării
din mai multe surse, punerea la îndoială a ceea ce se prezintă la TV, scrie
presa. Diriginții la clasele gimnaziale
au preluat proiectul activității și l-au realizat în clasele V-IX a
gimnaziului. Astfel experiența a fost împărtășită cu colegii care nu au
beneficiat direct de instruire la subiectul nominalizat.
În cadrul orei elevii au enunțat argumente PRO pentru informarea din sursele
mass-media și au enumerat care sunt cele mai solicitate posturi de televiziune,
portaluri de știri, ziare.
Au fost provocați să răspundă la întrebarea dacă tot ceea ce văd, aud, citesc în sursele mass-media este adevărat... Au asociat / analizat și au dedus sensul cuvîntului MANIPULARE, analizînd exemple concrete cum se produse manipularea în mass-media și de ce se întîmplă acest lucru. În grupuri au fost analizate informații despre „opinie” și „știre” realizînd exerciții practice de identificare a particularităților acestor produse mediatice.
Au fost provocați să răspundă la întrebarea dacă tot ceea ce văd, aud, citesc în sursele mass-media este adevărat... Au asociat / analizat și au dedus sensul cuvîntului MANIPULARE, analizînd exemple concrete cum se produse manipularea în mass-media și de ce se întîmplă acest lucru. În grupuri au fost analizate informații despre „opinie” și „știre” realizînd exerciții practice de identificare a particularităților acestor produse mediatice.
Activitatea a fost „condimentată” cu știri
on-line, spot-uri video realizate de Centrul pentru Jurnalism Independent, care
se preocupă de prezența fenomenului manipulării în mass-media.
La
sfîrșitul activității elevii au conștientizat cît este de important să
interpretăm critic produsele mediatice, să nu mai acționăm cum o facem de
obicei - credem în tot ceea ce privim la TV. Au scris rețete, cu sfaturi
concrete, despre cum trebuie să ne
informăm ca să avem o idee clară vis-a-vis de tot ceea ce se întîmplă în jurul
nostru și cum să ne ferim de manipulare.
Din gîndurile copiilor putem deduce că doar avînd o gîndire critică, filtrînd
și verificînd informația putem diminua efectele manipulării informaționale. Cei
care accesăm informația dintr-o singură sursă suntem supuși unui mare risc de a
fi dezinformați sau manipulați, prin urmare trebuie să ne informăm din mai
multe surse. Atunci cînd citim un ziar, un site sau privim televizorul, audiem
radioul să nu uităm cine este
proprietarul instituției de presă (dacă cunoaștem acest lucru). Trebuie luate
în calcul posibilele interese pe care le-ar putea avea acesta. În Republica
Moldova în multe cazuri, însă, proprietarii mass-media nu sunt cunoscuți cu
certitudine.
Concluzia vine de la sine. Dacă ne dorim să avem o
generație tînără cu o „coloană vertebrală” adecvată, capabilă să se orienteze
între ceea ce este adevăr și minciună trebuie să depunem eforturi pentru
aceasta, consolidîndu-ne școala și familia. Dar, după cum familia, de regulă,
nu este suficient pregătită pentru toate provocările timpurilor pe care le
trăim, această misiune ne revine iarăși
nouă, cadrelor didactice, indiferent de disciplina pe care o predăm.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu