În luna aprilie, gimnaziul
Izbişte, Criuleni şi-a deschis larg uşile pentru profesorii de religie din
raionul Criuleni. Directorul general al Direcţiei Educaţie Criuleni, dl
Vladimir Soltanici, a evidenţiat momentul că profesorii şi preoţii-profesori
vin cu aceeaşi misiune în şcoală – de a modela cetăţeni adevăraţi ai ţării,
avînd la bază valorile naţionale şi morale ale neamului românesc.
Pentru noi, ca administraţie, a fost o provocare
să găzduim un seminar teoretico-practic la această disciplină şcolară din mai
multe considerente: pentru că este un curs opţional, pentru că a fost destinat profesorilor
şi slujitorilor de biserici, pentru că nu a mai fost realizat unul similar în
raion, pentru că presupunea foarte multă
responsabilitate pentru cele ce urmau a fi realizate. Dar am dat curs
provocării şi am reuşit să fim organizatorii seminarului „Strategii didactice
interactive de predare / învăţare a religiei”, alături de moderatorul Nicolae Ciobanu, preot, biserica „Minunea Sf.
Arh. Mihail” din s. Cruglic, metodist al
raionului Criuleni pentru disciplina
Religia”, şi Victor Gangan - preotul-paroh al biserici “Sf. Dimitrie – Izvorîtorul
de mir” din satul Izbişte.
Activitatea a fost realizată avînd în faţă moto-ul
"Nu numai cu pîine va trăi omul, ci cu tot
cuvîntul care iese din gura lui Dumnezeu.” (Matei IV, 4).
Fără doar şi poate, disciplina de religie are un
conţinut aparte, specific, şi nu oricine poate faţă face predării calitative a
acesteia. Atît cadrele didactice, cît şi preoţii care predau Religia se
ciocnesc de anumite probleme în predare. Profesorii sunt pregătiţi
teoretic şi practic în ceea ce înseamnă
didactică şi activitate cu elevii, dar mai puţin reuşesc cu arsenalul de
cunoştinţe, competenţe în domeniu, iar feţele bisericeşti – invers, deţin vaste
cunoştinţe pe care muritorii de rînd nu le au, dar întîlnesc dificultăţi la
antrenarea elevilor în cadrul orei.
Reieşind din acestea organizatorii s-au gîndit să
suplinească acest gol, invitînd la seminarul de formare toate cadrele didactice
din raion care predau religia, dar şi experţi în domeniu de la Mitropolia
Moldovei. Au fost proiectate şi realizate cu succes obiectivele: crearea mediului educaţional favorabil
accesului la valorile spirituale ale culturii naţionale şi civilizaţiei
europene în contextul pregătirii
elevilor pentru viaţă; dezvoltarea competenţelor profesionale ale cadrului didactic de aplicare a metodelor
interactive în procesul de predare/învăţare/evaluare; promovarea bunelor practici de realizare a opţiunilor
beneficiarilor în vederea creşterii măiestriei pedagogice a profesorilor de
Religie; suplinirea suportului didactic al profesorului de Religie cu materiale
şi informaţii utile.
Seminarul a fost unul
teoretico-practic, organizare bine cunoscută cadrelor didactice, fiind divizat
în 3 părţi distincte. Prima parte, dedicată prezentării instituţiei, care a
găzduit seminarul, a presupus nu doar familiarizarea invitaţilor cu instituţia
şcolară, dar şi cu expoziţiile de cărţi vechi bisericeşti, icoane, obiecte de
cult, cupola bisericii din sat, vestigii foarte valoroase pentru localitatea
Izbişte. A doua parte a
seminarului a fost dedicată asistenţei la ora de religie cu subiectul “Postul –
împărţire şi importanţă”, susţinută la clasa a VIII-a. Aici s-a regăsit
tradiţionala debrifare a orei de religie şi autoanaliza profesorului-preot,
care a proiectat şi susţinut ora în faţa a 21 de asistenţi. Ca o trecere lentă
spre partea a treia a seminarului au fost un colaj de cîntece duhovniceşti,
interpretat de ansamblul vocal al gimnaziului “Îngeraşii”, condus de Galina
Arseni, conducător artistic al acestui ansamblu, dar şi dăscăliţă la biserica
din localitate. A treia parte, cea mai valoroasă, a presupus lucrul în atelier,
în care au activat toţi cei prezenţi sub îndrumarea preoţilor-profesori din
cadrul Cabinetului Metodic al Mitropoliei Moldovei. Astfel s-au propus spre
studiu următoarele aspecte ale didacticii în cadrul orelor de religie: “Învăţarea problematizată în contextul
formării competenţelor şcolare, adaptat orelor de religie”- Pr. Dumitru Tolico;
„Desfăşurarea metodică a lecţiei de religie: evocarea”- Pr. dr. Grigore Costin.
Cadrele ce predau religia au fost încurajate să facă un schimb de experienţă la
subiect, moderat de Angela Levinţa, DSMM.
Fără doar şi poate,
participanţii la seminar şi-au îmbogăţit arsenalul metodic, au făcut schimb de
experienţă cu colegii de breaslă, şi-au împărtăşit şi dificultăţile pe care le
întîlnesc în desfăşurarea calitativă a orelor (pe care, din păcate, nu toată
lumea le conştientizează importanţa). S-au evidenţiat mai multe probleme:
disciplina are statut de curs opţional, lipsa manualelor de religie pentru clasele V-IX, cadre didactice pregătite
insuficient pentru a face faţă predării cursului de religie, în cheia
politicilor educaţionale de ultimă oră.
În concluzie putem aduce
afirmaţiile dlui Nicolae Fuştei în lucrarea „Creştinismul pe înţelesul tuturor”
că religia nu este un volum de cunoştinţe, ci ar trebui să fie un mod de viaţă
pentru fiecare dintre noi, avînd două aspecte esenţiale: aspect intern – care
cuprinde trăirile omului, legătura lui intimă, sufletească cu Dumnezeu şi
aspectul extern – care presupune modul de manifestare în afară a sentimentului
religios… în ceea ce gîndim, spunem, facem, reacţionăm la provocările vieţii.
Prin urmare, disciplina de religie nu presupune încă un curs teoretic pentru
elevi, ci creşterea generaţiei tinere în spiritul valorilor creştin-ortodoxe de
care avem astăzi atîta nevoie, în plină criză economică, politică,
moral-spirituală şi de adevărate valori.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu