duminică, 28 aprilie 2013

RELIGIA – curs teoretic sau curs de formare la elevi a adevăratelor valori creştin-ortodoxe?


În luna aprilie, gimnaziul Izbişte, Criuleni şi-a deschis larg uşile pentru profesorii de religie din raionul Criuleni. Directorul general al Direcţiei Educaţie Criuleni, dl Vladimir Soltanici, a evidenţiat momentul că profesorii şi preoţii-profesori vin cu aceeaşi misiune în şcoală – de a modela cetăţeni adevăraţi ai ţării, avînd la bază valorile naţionale şi morale ale neamului românesc.
Pentru noi, ca administraţie, a fost o provocare să găzduim un seminar teoretico-practic la această disciplină şcolară din mai multe considerente: pentru că este un curs opţional, pentru că a fost destinat profesorilor şi slujitorilor de biserici, pentru că nu a mai fost realizat unul similar în raion, pentru că presupunea  foarte multă responsabilitate pentru cele ce urmau a fi realizate. Dar am dat curs provocării şi am reuşit să fim organizatorii seminarului „Strategii didactice interactive de predare / învăţare a religiei”, alături de moderatorul  Nicolae Ciobanu, preot, biserica „Minunea Sf. Arh. Mihail” din  s. Cruglic, metodist al raionului Criuleni pentru  disciplina Religia”, şi Victor Gangan - preotul-paroh al biserici “Sf. Dimitrie – Izvorîtorul de mir” din satul Izbişte.
Activitatea a fost realizată avînd în faţă moto-ul "Nu numai cu pîine va trăi omul, ci cu tot cuvîntul care iese din gura lui Dumnezeu.” (Matei IV, 4).
Fără doar şi poate, disciplina de religie are un conţinut aparte, specific, şi nu oricine poate faţă face predării calitative a acesteia. Atît cadrele didactice, cît şi preoţii care predau Religia se ciocnesc de anumite probleme în predare. Profesorii sunt pregătiţi teoretic  şi practic în ceea ce înseamnă didactică şi activitate cu elevii, dar mai puţin reuşesc cu arsenalul de cunoştinţe, competenţe în domeniu, iar feţele bisericeşti – invers, deţin vaste cunoştinţe pe care muritorii de rînd nu le au, dar întîlnesc dificultăţi la antrenarea elevilor în cadrul orei.

Reieşind din acestea organizatorii s-au gîndit să suplinească acest gol, invitînd la seminarul de formare toate cadrele didactice din raion care predau religia, dar şi experţi în domeniu de la Mitropolia Moldovei. Au fost proiectate şi realizate cu succes obiectivele: crearea mediului educaţional favorabil accesului la valorile spirituale ale culturii naţionale şi civilizaţiei europene în  contextul pregătirii elevilor pentru viaţă; dezvoltarea competenţelor profesionale  ale cadrului didactic de aplicare a metodelor interactive în procesul de predare/învăţare/evaluare; promovarea  bunelor practici de realizare a opţiunilor beneficiarilor în vederea creşterii măiestriei pedagogice a profesorilor de Religie; suplinirea suportului didactic al profesorului de Religie cu materiale şi informaţii utile.
Seminarul a fost unul teoretico-practic, organizare bine cunoscută cadrelor didactice, fiind divizat în 3 părţi distincte. Prima parte, dedicată prezentării instituţiei, care a găzduit seminarul, a presupus nu doar familiarizarea invitaţilor cu instituţia şcolară, dar şi cu expoziţiile de cărţi vechi bisericeşti, icoane, obiecte de cult, cupola bisericii din sat, vestigii foarte valoroase pentru localitatea Izbişte. A doua parte a seminarului a fost dedicată asistenţei la ora de religie cu subiectul “Postul – împărţire şi importanţă”, susţinută la clasa a VIII-a. Aici s-a regăsit tradiţionala debrifare a orei de religie şi autoanaliza profesorului-preot, care a proiectat şi susţinut ora în faţa a 21 de asistenţi. Ca o trecere lentă spre partea a treia a seminarului au fost un colaj de cîntece duhovniceşti, interpretat de ansamblul vocal al gimnaziului “Îngeraşii”, condus de Galina Arseni, conducător artistic al acestui ansamblu, dar şi dăscăliţă la biserica din localitate. A treia parte, cea mai valoroasă, a presupus lucrul în atelier, în care au activat toţi cei prezenţi sub îndrumarea preoţilor-profesori din cadrul Cabinetului Metodic al Mitropoliei Moldovei. Astfel s-au propus spre studiu următoarele aspecte ale didacticii în cadrul orelor de religie: “Învăţarea problematizată în contextul formării competenţelor şcolare, adaptat orelor de religie”- Pr. Dumitru Tolico; „Desfăşurarea metodică a lecţiei de religie: evocarea”- Pr. dr. Grigore Costin. Cadrele ce predau religia au fost încurajate să facă un schimb de experienţă la subiect, moderat de  Angela Levinţa, DSMM.

Fără doar şi poate, participanţii la seminar şi-au îmbogăţit arsenalul metodic, au făcut schimb de experienţă cu colegii de breaslă, şi-au împărtăşit şi dificultăţile pe care le întîlnesc în desfăşurarea calitativă a orelor (pe care, din păcate, nu toată lumea le conştientizează importanţa). S-au evidenţiat mai multe probleme: disciplina are statut de curs opţional, lipsa manualelor de religie pentru  clasele V-IX, cadre didactice pregătite insuficient pentru a face faţă predării cursului de religie, în cheia politicilor educaţionale de ultimă oră.
În concluzie putem aduce afirmaţiile dlui Nicolae Fuştei în lucrarea „Creştinismul pe înţelesul tuturor” că religia nu este un volum de cunoştinţe, ci ar trebui să fie un mod de viaţă pentru fiecare dintre noi, avînd două aspecte esenţiale: aspect intern – care cuprinde trăirile omului, legătura lui intimă, sufletească cu Dumnezeu şi aspectul extern – care presupune modul de manifestare în afară a sentimentului religios… în ceea ce gîndim, spunem, facem, reacţionăm la provocările vieţii. Prin urmare, disciplina de religie nu presupune încă un curs teoretic pentru elevi, ci creşterea generaţiei tinere în spiritul valorilor creştin-ortodoxe de care avem astăzi atîta nevoie, în plină criză economică, politică, moral-spirituală şi de adevărate valori.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu