luni, 11 februarie 2013

CE-ŞI DORESC MANAGERII ŞCOLARI DE LA MOŞ CRĂCIUN?!


Bătrînul Cronos frunzăreşte agale ultimele file ale anului  calendaristic 2012. Fiecare dintre noi la sfîrşit de an îşi analizează realizările sau eşecurile, urcuşurile sau coborîşurile, creşterile în plan profesional sau stagnările. În limbaj pedagogic aceasta s-ar traduce - fiecare dintre noi facem o autoanaliză asupra obiectivelor propuse la început de an. Suntem mulţumiţi în dependenţă de aşteptări, caracter, fire şi temperamentul care-l avem. Facem analiza şi cu scopul de a proiecta noi obiective, noi ascensiuni, noi creşteri.
         Uneori poţi miza doar pe forţele proprii în a reuşi cele propuse, alteori, însă, este nevoie de ajutorul unor forţe supranaturale, sau de intervenţia unor personaje cu capacităţi magice.
De obicei, la sfîrşit de an, se trezeşte copilul din noi, şi…  naiv, încearcă să-şi determine nişte dorinţe. Acestea din păcate, nu se reduc la simple păpuşi, cărţi de poveşti şi maşinuţe. „Copiii mai mari” au şi „dorinţe” mai mari.
         Pornind de la realitatea dureroasă pe care o vedem în majoritatea instituţiilor de învăţămînt preuniversitar, tare am vrea ca Moş Crăciun să contribuie cumva la creşterea natalităţii în ţărişoara noastră. În felul acesta s-ar stopa optimizările masive la nivel de clase, cadre didactice, instituţii,  care se fac astăzi în învăţămînt.
         În felul acesta putem spera că nu va avea nimeni motive să facă economii pe baza învăţămîntului („prim – prioritate naţională”, conform „Codului Educaţiei”, care nici acesta nu ştim cînd va intra în vigoare).
         Ne-am dori ca elevii pe care-i instruim şi educăm să fie motivaţi de a veni cu plăcere la ore, să fie motivaţi de a-şi lărgi propriul orizont de cunoaştere, de a se pregăti pentru viaţa de matur. Din păcate, uneori ne ciocnim de situaţia cînd managerii şcolari  fac tot posibilul de a crea condiţii adecvate pentru desfăşurarea procesului educaţional, cadrele didactice sunt pregătite teoretic şi practic pentru a lucra interactiv cu elevii, în care aceştia să fie subiecţi ai educaţiei, părinţii îi asigură cu cele necesare…, dar elevii rămîn a fi inerţi la tot ce se întîmplă în jur.
Este o minune să vezi elevi sincer interesaţi de literatură, să citească o carte nesiliţi de nimeni, să participe activ la concursurile şcolare locale, raionale, naţionale din propria iniţiativă. Tot mai des auzim replici de tipul – „Ce folos că învăţ?”, „Cum o să mă pot angaja în ţară dacă depun efort să fac studii de calitate?”. Se pare că majoritatea reprezentanţilor generaţiei contemporane trăiesc cu ideea că părinţii vor fi veşnici, că vor fi întreţinuţi pînă la adînci bătrîneţi de către părinţi.
         Diriginţii îşi doresc ca părinţii elevilor să fie aproape de ei, dar nu plecaţi peste hotare. Să participe plenar la educarea propriilor copii – nu de la distanţă, nu doar prin asigurarea celor materiale, nu doar prin intermediul cadourilor de sărbători, trimise de peste hotare, dar şi prin acordarea căldurii părinteşti, atenţiei, grijii permanente. Copii de azi au nevoie de a li se forma un ideal de familie completă, fericită, în care toţi membrii au grijă unul de celălalt. Acest lucru este extrem de important dacă vrem să nu degradăm încet, dar sigur, ca societate cu tradiţii şi valori morale adecvate. Aici s-ar putea implica statul, prin emiterea unor legi severe, ca atunci cînd pleacă populaţia peste hotare şi sunt părinţi ai  copiilor minori, barem să fie responsabili  de a-i lăsa  în grija unor tutori legali, desemnaţi de notar.
         Ne-am dori ca părinţii care sunt acasă, lîngă copii, să fie partenerii şcolii în educarea acestora, dar să nu creeze contradicţii între ceea ce promovează instituţia şi ceea ce se educă în familie: respectarea unui mod de viaţă sănătos, formarea atitudinii adecvate pentru lectură etc.
         Managerii şcolari îşi doresc ca APL de nivel I să sprijine în totalitate activitatea instituţiilor şcolare din subordine, chiar dacă acestea trec în gestiunea APL II, dar să nu să se întîmple ca în unele localităţi – primarul şi angajaţii primăriei se bucură că se vor dezice de grijile instituţiilor de învăţămînt. Moş Crăciun ar trebui să le dea raţiune pentru a înţelege că şcoala educă copiii satului, iar ei sunt angajaţi pentru a soluţiona unele probleme cu care se confruntă localnicii – familii vulnerabile, violenţă, cazuri de nerespectare a prevederilor Legii Învăţămîntului de către unii părinţi.
         Mai avem o rugăminte la moşul… Tare ar fi bine să se gîndească la resursele financiare repartizate pentru asigurarea activităţii instituţiilor şcolare din republică. Credem că 6 282 lei per elev (şi aceia ponderaţi) este prea puţin pentru a organiza o educaţie de calitate a acestora. Multe instituţii sunt la limitele existenţei din cauza cheltuielilor mari de regie, iar resurse financiare sub nivel. Nici cei 380 285 lei (componentul şcolii) nu le salvează.
Ne dorim ca în statele de personal să figureze şi psihologul şcolar de care avem atîta nevoie; logopedul care ar înlocui unii părinţi şi s-ar ocupa de înlăturarea defectelor de vorbire la copii, mai ales de la ciclul primar; cadrele didactice de sprijin pentru a asigura instruirea şi integrarea copiilor cu cerinţe educaţionale speciale în clasele instituţiilor noastre … Dar pentru aceasta este nevoie de finanţe… Se pare că în ultimul timp  resursele financiare îşi au de spus cuvîntul tot mai des, în foarte multe situaţii, inclusiv în învăţămînt.
Dragă Moş Crăciun, ne dorim foarte mult să fie propuse mai multe proiecte de finanţare pentru instituţiile şcolare la care să aibă acces orice manager şcolar, indiferent de zona a ţării în care activează, raion, localitate sau culoare politică. Ne dorim ca aceste proiecte să fie orientate spre adevăratele necesităţi ale instituţiilor: dotare cu mobilier, înzestrare tehnico-materială, conform prevederilor curriculumului modernizat, schimbarea sistemelor de încălzire, iluminare etc, etc. Acum managerul şcolar va trebui să mizeze ca niciodată pe dobîndirea resurselor financiare extrabugetare, dacă va dori să fie competitiv.
Pentru toate acestea avem nevoie şi de stabilitate politică în ţară. Conducerea trebuie să fie orientată spre soluţionarea problemelor stringente din toate sferele de activitate. Dar mă tem că unul singur Moş Crăciun nu se va descurca.
Aş mai vrea ca Moş Crăciun să ne ofere la toţi sănătate, clipe în care să trăim bucuria muncii împlinite calitativ şi eficient, discipoli care să fie receptivi la tot ceea ce vrem să le împărtăşim (inclusiv o părticică din sufletele noastre), armonie, bunăstare, lumină în casele, familiile şi sufletele noastre, un an bogat în evenimente frumoase şi… realizarea noilor obiective, stabilite la început de an nou.

Cu respect şi consideraţie pentru toate cadrele didactice (inclusiv cele cu funcţii de conducere) din Republica Moldova
Natalia Lubaş-Verdeş

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu